Want your
own Fotopage?








 


By: Sweet n Spicy

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  [4]  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Saturday, 5-Dec-2009 17:33 Email | Share | | Bookmark
Dinner 05 Dec 2009

Nasi Kurma Ayam
Pajeri Nenas
Dalca
Today 5th Dec, is Iman's birthday. He turned 11th this year but he is not at home. He is happily holidaying with his Pakcik Saaid and Cik Ina and cousins Syazwan and Amzar. No celebration is made today, wait until everyone together again in KL later. So I need to get ready with the kind of cake he asked - Little Big Planet . Whoaa... he always give some challenge in my baking skills... emmm... this boy...

We miss you Iman!!!

Today's dinner, I prepared as per Mat Rock's request. Any kind of flavoured rice, so I made Kurma Rice with Chicken pieces and befriended with Dalca and Pajeri Nenas. Simple thing... I loikeee


Nasi Kurma Ayam

4 cawan beras basmathi - basuh, rendam 30 minit dan toskan
750 gm ayam - potong kecil dan bersihkan
1 biji bawang besar - mayang
5 ulas bawang putih - hiris
1 inci halia - mayang
2 helai daun pandan - cuci dan simpul
50 gm rempah kurma - jadikan pes (bancuh dgn sedikit air)
4 1/2 cawan air
150 gm yogurt asli
125 gm butter
rempah tumis - kayu manis, bunga lawang, cengkih dan buah pelaga
garam secukup rasa
2 biji tomato - dadu
1 pokok daun ketumbar - cincang

Panaskan mangkuk periuk letrik di atas dapur, cairkan mentega didalamnya.
Masukkan rempah tumis sehingga wangi, masukkan bawang besar, bawang putih dan halia. Kacau hingga bawang layu, masukkan rempah kurma dan kacau rata.
Masukkan ayam dan air dan gaul rata. Biarkan mendidih baru masukkan yogurt dan garam. Biarkan ia mendidih sekali lagi baru masukkan beras. Gaul perlahan agar rata.
Alihkan periuk ke periuk letrik. Biarkan nasi masak seperti biasa.
Bila nasi sudah kering, masukkan tomato dan taburkan daun ketumbar. Biar nasi tanak sepenuhnya.
Taburkan bawang goreng sewaktu menghidang.



Pajeri Nenas

1 tin nenas keping - asingkan dari sirap dan potong 4
2 biji cili merah – potong sesuai rasa
5 butir bawang merah - cincang
3 ulas bawang putih - hiris
1/2 inci halia - mayang
2 sudu teh serbuk kunyit
2 sudu kecil udang kering – rendam dan tumbuk lembut
1 sudu kecil biji sawi
1 1/2 sudu besar Cuka
1/2 cawan sirap nenas + 1/2 cawan air
Gula dan Garam secukup rasa

Bahan B - Penumis:
1 batang (anggaran 2 inci) kulit kayu manis
3 biji bunga cengkih
3 biji buah pelaga
3 kuntum bunga lawang

Cara menyediakannya:
Tumis B hingga wangi dan masukkan bahan hiris, serbuk kunyit, biji sawi, udang kering dan tumis hingga keperangan.
Masukkan nenas, cili dan campuran sirap, biarkan mendidih.
Masukkan cuka, gula dan garam secukupnya.
Renihkan sebentar sebelum dihidang.



Dalca
Recipe can be found here.



Friday, 4-Dec-2009 19:04 Email | Share | | Bookmark
Pesanan terpinggir

 
 
Gara2 terlupa (simtom orang tua kotttt), dihari raya orang berziarah, kita terperuk kat studio nak siapkan order. Tak banyak pun tp sbb dah setuju kan. Pesanan dari jiran berdepan pintu...



Sambil tu buat roti jugak dah alang2 dok kat studio... roti putih jer, kebetulan ada undangan makan sup tulang lembu korban dirumah MIL seorang teman.





Thursday, 3-Dec-2009 08:01 Email | Share | | Bookmark
Pulut Kuning

 
 
 



Sesuai sebagai hantaran atau sebagai pengganti kek di majlis pernikahan atau pertunangan.


Thursday, 3-Dec-2009 04:14 Email | Share | | Bookmark
Daging Goreng Sate dan Nasi Jagung

Nasi Jagung
 
Sate Goreng
Daging korban yang segar, cooked simple as usual. Main campak2 tetapi rupa2nya menepati citarasa Mat Rock. Memang dia pernah minta dibuatkan sate goreng macam emaknya selalu buat. Kita lak tak sempat bersua ngan MIL... tak tau nak buat ikut kehendak dia... tp kali ni dia kata, sama macam dia makan masakan arwah emaknya dulu... Alhamdulillah...


Daging Goreng Sate

1 kg daging
5 ulas bawang putih - dikisar/tumbuk
3 sudu besar sos tiram
1 sudu teh black pepper
1 sudu besar serbuk kunyit
sedikit gula

Gaulkan semua bahan dan perap lebihkurang 1 jam.

4 sudu besar minyak untuk menumis
2 inci halia - hiris
2 besar sudu gula
garam secukup rasa
2 biji bawang besar - dihiris
3 biji cili merah/hijau - hiris serong
1 pokok daun bawang - potong 1 inci panjang
daun sup - optional

Panaskan minyak di dalam kuali. Gorengkan daging perap dan halia hingga daging empuk dengan kuali bertutup. Kacau sekali sekala untuk mengelakkan hangus.
Apabila air daging sudah separuh kering, masukkan garam dan gula secukup selera, kacau rata.
Masukkan bawang besar dan cili merah, kacau rata hingga bawang sedikit layu. Tutupkan api dan masukkan daun bawang, gaul rata.
Taburkan daun sup cincang sewaktu menghidang.


Nasi jagung ni buat dah lama. Sate goreng tu buleh jugak dikawankan dengan nasi ni. Mesti sedap.



Nasi Jagung

6 cawan beras basmathi - cuci dan toskan
6 cawan air
1 cawan susu cair
2 tongkol jagung - asingkan dr tongkolnya
1 inci halia - mayang halus
1 labu bawang besar - didadu
2 ulas bawang putih - hiris
rempah tumis - bunga lawang, buah pelaga & kayu manis
125 gm minyak sapi (1 tin kecil)
1 cawan sayur campur
1 cawang daging/ayam cincang
1 batang lobak merah parut
2 sudu teh lada putih
garam secukup rasa

1. Panaskan minyak sapi dalam periuk. Masukkan rempah tumis, bawang besar, bawang putih dan halia (masukkan daun pandan jika ada). Tumis hingga. naik bau.
2. Masukkan ayam/daging cincang, kacau rata. Kemudian masukkan jagung dan sayur campur.
3. Masukkan beras dan gaul hingga rata dan sebati. Masukkan air, lada putih, garam dan lobak merah. Gaul.
4. Alihkan periuk letrik. Biarkan nasi masak hingga hampir kering. Tuangkan susu. Taburkan kismis dan gajus jika mahu. Biarkan nasik tanak dan kering sepenuhnya.
5. Sedia untuk dihidang.


*Note
Taburkan dengan bawang goreng, daun bawang dan daun sup yg dihiris.
Boleh dihidang bersama ayam masak merah, dalca dan acar.


Wednesday, 2-Dec-2009 09:07 Email | Share | | Bookmark
Juadah Hari Raya Haji

Nasi Briyani Dump
Dalca
Jelatah
View all 4 photos...
Dah lama sungguh tak buat entry kat sini. Bukan tak sudi, tapi kadang2 masa terlalu pendek untuk kejar semua. Memang banyak entry yang pending. Entah, dah macam2 aktiviti kita buat sampai lupa mana yang belum di share lagi...

Untuk mengembalikan semangat berFP kembali, kita mulakan dengan deretan juadah hari raya haji baru2 ni. Serba ringkas jer... tak der mood nak mengetupat atau melemangkan diri... kita lari dari kebiasaan kita, mungkin tidak bagi orang lain.

Kali ni menu kita adalah Nasi Briyani Dump (orang sebut DAM) dan rakan2nya... jom layanzzzz....



Mulanya kita nak buat nasi arab tapi rempahnya tidak mencukupi. Korek2 dapur tu ada rempah briyani, tu yang tukar jadi nasi briyani.


Nasi Briyani Ayam

1 ekor ayam – potong kecil dan bersihkan
8 cawan beras basmathi – cuci, rendam 15 minit dan toskan
8 cawan air
2 helai daun pandan – bersihkan dan simpul
100 gm rempah briyani + sedikit air jadikan pes
1 cawan yogurt asli / tairu (susu cair + perahan limau nipis)
2 biji tomato – dadu
1 pokok daun ketumbar
Gajus/kismis (option kalau suka)
Garam secukup rasa

Bahan Tumis
2 biji bawang besar – dimayang halus
5 ulas bawang putih – dihiris halus
1 inci halia – diracik halus/tumbuk
Rempah tumis – buah pelaga, bunga lawang, kayu manis dan cengkih
250 gm minyak sapi

Panaskan minyak sapi dan masukkan bahan tumis dan goreng hingga wangi. Masukkan daun pandan dan pes rempah gaul rata hingga naik bau. Kemudian masukkan ayam. Gaul rata.
Masukkan air (boleh tambah sedikit lagi jika mahu) dan biarkan didih menggelegak baru masukkan yogurt. Tunggu hingga mendidih semula.
Masukkan beras yang telah ditoskan airnya. Gaul rata dan masak nasi hingga kering sedikit.
Masukkan tomato, daun ketumbar, gajus dan kismis. Biarkan nasi masak sepenuhnya.


Dalca juga adalah percubaan yang entah keberapa kali tapi Alhamdulillah, kali ini memang menjadi sungguh. Tukang komplen pun bagi 'two thumbs up'... semangat! semangat!


Dalca

300 gm daging
1 cawan kacang dhal – cuci dan rebus hingga empuk
1 biji terung panjang
4 biji terung bulat - potong baji
5 batang kacang panjang
1 biji lobak merah
2 biji kentang
2 biji tomato – belah 4
2 biji cili hijau hiris kasar
1 ½ cawan susu segar
Perahan asam jawa secukupnya
Garam secukup rasa

Bahan tumis
2 paket rempah kari - bancuh ngan sedikit air
2 pelepah daun kari
2 biji bawang besar – dihiris
4 ulas bawang putih - dihiris
3 cm halia - dihiris
Rempah tumis - kulit kayu manis, bunga cengkih, buah pelaga, bunga lawang
Minyak utk menumis

Cara Menyediakan
Bersihkan daging dan potong kecil-kecil.
Sayur-sayuran di potong mengikut selera.
Rebus kacang dal dan daging sehinga keduanya masak dan empuk.
Masukkan kentang dan lobak dan rebus sehingga empuk dan diikuti terung, kacang panjang dan tomato.
Tumis darat: Panaskan minyak dalam kuali. Masukkan rempah tumis dan diikuti dengan bawang besar, halia dan bawang putih yang telah dihiris. Tumis sehingga naik bau.
Masukkan daun kari dan rempah kari daging, gaul rata. Masukkan asam dan garam. Tumis sehingga ia masak dan masukkan kedalam periuk rebusan daging dan sayur-sayuran. Kacau hingga sebati.
Masukkan susu dan masak sehingga mendidih dan rasakan garamnya.


Jelatah ni sapa pun buleh buat, tak der hal punya kan...


Jelatah

1 batang timun jepun – potong mengikut selera
1 batang kecil lobak merah – hiris memanjang
1 biji tomato - hiris nipis
1 biji bawang besar – hiris
2 biji cili merah – hiris sesuai selera
1 sudu besar udang kering – rendam sebentar dan tumbuk lembut
cuka, garam dan gula secukup rasa

Campurkan semua bahan dan perap selama lebih kurang 15 minit sebelum dihidang.


Pajeri nenas stail macam ni mmg popular di sebelah selatan. Tidak menggunakan rempah. Pertama kali dapat sesuai dengan selera setelah mencuba beberapa kali.


Pajeri Nenas

Bahan A:
1 biji nenas mengkal, kupas dan potong kecil
2 biji cili merah – potong sesuai rasa
1 biji bawang - dihiris
2 ulas bawang putih - dihiris
1 cm halia - dihiris
2 sudu teh serbuk kunyit
2 sudu kecil udang kering – rendam dan tumbuk lembut
2 sudu kecil biji sawi
1 1/2 sudu besar Cuka
Air
Gula dan Garam secukup rasa

Bahan B - Penumis:
1 batang (anggaran 2 inci) kulit kayu manis
3 biji bunga cengkih
3 biji buah pelaga
3 kuntum bunga lawang

Cara menyediakannya:
Rebus nenas hingga layu. Saringkan airnya.
Tumis B hingga wangi dan masukkan bahan hiris, serbuk kunyit, biji sawi, udang kering dan tumis hingga keperangan.
Masukkan nenas, cili dan sedikit air, biarkan mendidih.
Masukkan cuka, gula dan garam secukupnya.
Renihkan sebentar sebelum dihidang.


[<<  <  1  2  3  [4]  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net