By: Sweet n Spicy

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 17-Jan-2012 09:18 Email | Share | Bookmark
Pecel Pari/Tuka

 
 
 
Adoiiiiiiiiiiiii... rindunya. 0) Dah lama tak buat entry kat sini. habis bersawang sana sini. Puas dok menyapu habuk keluar. Letihnya... Dah bertepek2 lak tahi cicak kat lantai... jadi jamban rumah aku nih...

Yelah... dah penat tu, kita berjamu mata pulak ye...



Dah lama teringin nak buat tapi tak ada kekuatan. Memerah otak nak ingat balik semua bahan2 yang digunakan. Sudah puluhan tahun ditinggalkan. Kedua orang tua pun dah tak ada nak tanya.

Dulu kalau arwah emak atau arwah bapak buat, tanya ni apa? Mereka jawab 'Pecel'. Memang tersematlah di sanubari rasa pecel nih. Agaknya mereka jer yang panggil dengan nama tu. Tapi bila dok KL, bila sebut pecel, jangan kata rasa, rupa pun lain. Puas la tanya, semua jawaban tak berapa 'match' ngan apa yang ada di kepala.

Setelah puas pusing keliling alam siber ni, rupa2nya ianya sama dengan 'masak cekur'. Memang bahan utama ada cekur atau kencur dalam bahasa jawa, barulah cukup rasanya. Yang tak best nih, puas keliling, cari daun cekur tak der pulak. Sampai ke pasar cari, memang tak ada rezeki. Nasib baik bijinya ada, cukuplah cuma kurang meriah tak nampak daun2 nya dalam kuah.

Cukup senang penyediaannya. Ikan perlu di panggang dan kuah santannya kalau buat sikit untuk sekali makan, tidak perlu la masak. Tapi arwah mak dan bapak suka kacau atas api hingga mendidih sedikit, katanya supaya tidak cepat basi. Ye la kan... dulu2 mana ada peti ais...

Selain ikan pari/tuka, boleh gak ganti dengan ikan jenis lain seperti cencaru atau kembung panggang. Ikan keli (lele) pun selalu digunakan (keluarga akak tidak berapa pandai makan ikan keli). Kalau nasib baik, sesekali Arwah bapak turun ke dapur, dia suka buat pecel terung (kena panggang jugak). Kami makan hingga jilat jari...



Pecel Ikan Pari/Tuka

2 ekor ikan pari tuka – panggang dan siat2kan
100ml pati santan + ½ cawan air masak
10 biji cili padi yang masih hijau
2 biji isi kencur (cekur)
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 cm halia
Sedikit belacan
garam & gula
2 helai daun kencur - mayang (kalau akak suka siat2 jer tp kali ni tak jumpa daun, cuma ada buah jer)

Lumurkan ikan dengan sedikit garam. Panggang hingga masak.
Tumbuk cili padi bersama belacan, bawang merah, bawang putih, halia dan isi kencur (cekur).
Campurkan semua bahan tumbuk ke dalam bancuhan santan. Campurkan garam, gula dan daun kencur.
Kacau di atas api sederhana hingga mendidih.
Masukkan ikan yang telah dipanggang dan disiat2 tadi.
Sedia untuk dinikmati bersama nasi panas.

Atau:
Campurkan semua bahan tumbuk ke dalam bancuhan santan, campurkan garam, gula dan daun kencur. Kacau sebati.
Letakkan ikan pari di atas pinggan dan tuangkan kuah santan.


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net