By: Sweet n Spicy

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 25-Mar-2008 15:13 Email | Share | Bookmark
22nd March, 2008 - meraikan tetamu

the neighbours
 
leen n tuan tanah
helping themselves
 
kak D's dotters n their auntie
Ana (Sg Buaya) and the kids
emmm... gaul jgn tak gaul
Has... the tourist guide hehehe...
 
kak dee
chit chat time
 
 
 
Hahaha... I had another 'get-to-gather' at my studio last week. This time to welcome an RNet member from Kuching, Kak Deyana with her two daughters and sister who dropped by my studio as part of her itinerary. Laksa Johor was served to the guests. A few RNet members (mostly those who staying around my residential area) were joining us enjoyed the laksa. To my surprise, Mamazieza was around too hai mama... cam tau tau jerk... thank you for coming...


laksa johor

If you wish to try, here is the recipe which I referred to.
Quote:
LAKSA JOHOR

bahan utama
1 atau 2 pek speghetti - rebus spt arahan di pek

rebus dan kisar (jgn buang air rebusan)
1 kg ikan kembung putih (ikan parang sweeter la walau banyak tulang but expensive)
250 gm udang putih yang kecil2 tu... (yg ni option jer tp kalau bubuh lg sedap)
100 gm ikan bilis basah (option jugak, jarang bubuh sebab susah dapat boleh abaikan)

bahan kisar
15 butir bawang merah (lebih pun sodap)
10 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci kunyit (pakai serbuk pun boleh)
8 batang serai - dihiris
1 inci lengkuas
2 sudu besar ketumbar
1 sudu besar jintan manis
1 sudu besar jintan putih (halus)
sedikit udang kering
belacan
1 senduk cili kisar
minyak untuk menumis

bahan lain
2 sudu besar kerisik
250 gm santan pati (beli terus kat pasar RM1)
asam keping garam secukup rasa
serbuk perasa secukup rasa (tak suka boleh diganti ngan sedikit gula)

Cara membuat kuah
1. Panaskan minyak di dalam periok. Tumiskan bahan kisar hingga naik bau harumnya.
2. Masukkan santan dan ikan yang telah dikisar bersama airnya. Tambah air kalau terlalu pekat. Masukkan sekali asam keping. Biar hingga mendidih. Sesekali kacau supaya tak berkerak di dasar periuk.
3. Bila dah menggelegak, masukkan kerisik, garam dan serbuk perasa/gula. Kalau kurang rasa masam boleh tambah asam keping lagi. Kecilkan api sedikit tapi tidak terlalu kecil. Biarkan mendidih selama 1/2 jam lagi supaya bahan kuah jadi mesra dan pekat.
4. Siap untuk dihidang.

untuk ulam/hiasan
daun selasih/daun kesum - hiris nipis
bunga kantan - hiris nipis
kacang panjang - potong kecil
taugeh
timun - buang empulur dan hiris nipis
asam limau
bawang besar - belah dua dan dimayang
lobak masin - dicincang
sambal belacan (kisar cili merah + belacan)



Kaedah menghidang
1. Masukkan speghetti ke dalam pinggan. Sendukkan sedikit kuah.
2. Taburkan bahan ulam/hiasan tadi.
3. Bubuhkan sambal belacan dan perahkan asam limau.
4. Dengan menggunnakan tangan, gaulkan laksa dan ambil sedikit masukkan ke dalam mulut anda. Buat sehingga habis licin. Jangan lupa menjilat jari...
5. Eerrrgggkk... dah kenyang...

Selamat Mencuba!!!




eemmm... sedapnyaaaaaaaaaa...


the correct way to eat laksa johor



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net