By: Sweet n Spicy

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 20-Nov-2007 08:18 Email | Share | Bookmark
Acar Ikan Masin

 
Dah buat lama tapi tak dan nak posting kat sini. busy ngalahkan menteri ni semua gara2 teruja dek komen2 yang sungguh memberangsangkan nafsu makan

Resipi disalin dari FP Maklang - kes malas, tq maklang eh...



Acar Ikan Masin
Sumber : Cik Bunga Kasturi

Bahan
1 paket isi ikan kurau (ganti ngan ikan duri)

Bahan kisar
10 tangkai cili kering
1 biji bawang besar
1 inci kunyit hidup

Bahan yang disangai dan diblend halus
1sk jintan manis
1sk jintan putih
1sk ketumbar

5 biji bwg merah }dibelah 2
5 biji bwg putih }
5 biji cili padi (nak pedas tambah lagi)

Daun kari
2sk gula merah
2sk gula pasir
Cuka

Cara
Goreng separuh masak isi ikan masin dan ketepikan.
Tumis daun kari dan bahan kisar hingga naik minyak
Masukkan rempah2 yang diblend tadi dan gaul sebati.
Masukkan gula merah, gula pasir dan cuka.
Masukkan bwg merah, putih, cili padi dan isi ikan masin tadi.
Masukkan sedikit air dan biar dia kering sedikit.
Rasalah dan tambah apa yang kurang.



Temberang Si Penyu
Quote:
lynnhassan: makan bawang2 n cili jer pun sodap... nasi tu kasik lembik sikit
icatcher:
ida isk: apa kata lawan ngan pulut??? amacam ?


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net