By: Sweet n Spicy

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 27-Sep-2007 03:00 Email | Share | Bookmark
Juadah Berbuka

 
condiments
lom curah kuah lg...
guna perencah yg ni
atau ini pun boleh
 
Kuih Ketayap - no need hard work to prepare. Very simple and easy... but the 'consistencies of laziness' make it so hard. ada ka statement cam tu? ...

Minggu ni sampai awal di rumah seawal 5.45 ptg dah 3 hari... harap2 ari ni pun cam tu lah... hari pertama wa buat inti kelapa gula apong... ... gula ni wa beli masa pi kuching aritu.

saja ngengada panggil kuih ketayap wal hal selalunya panggil kuih gulung jer... ada jugak orang panggil kuih lenggang... ... sbb masa wat kulit dia tu kena lenggang skit nak kasi cantik bentuk bulat... alah... kira cam roti kirai aka roti jala la beb...

So, hari selasa kelmarin sampai rumah, terus jer wat kulit kuih ketayap = kuih gulung = kuih lenggang... bancuh lebih kurang jer agak2 sekali makan. So, ari tu jimat la bab kuih. Iman ni kalau buka poser mmg semangat betul... mesti ada kuih. Lepas makan nasik kat kedai (mmg x sempat la nak melauk... ) dia mesti carik kuih manis2...



Kuih Ketayap

10 sb membumbung tepung
6 sb pati santan (wa guna kotak punya)
1 bijik telur
garam secukup rasa
air secukupnya

Masuk semua bahan dalam mangkuk dan kacau sehingga tiada lagi ketulan2 tepung. Kalau rajin tapis. Kalau malas masukkan jer dalam blender, putar.
Panaskan kuali non-stick boh sikit jer minyak, canaikan tepung senipis mungkin. Bila kelilingnya dah lekang dr kuali angkat.
Letak inti kelapa secara memanjang dan gulung.

Inti Kelapa Gula Apong
2 biji kelapa
Gula Apong secukupnya

Masak kedua2 bahan bersama air secukup rata. Masak hingga kedua2nya sebati dan air tadi kering. Kacau selalu agar bahagian bawah tak berkerak.
Siap utk diguna pada bila2 masa.

Quote:

Batter
10 tbsps all purpose flour
6 tbsps santan extract
1 egg
salt to taste
enough water

Mix all ingredients until well blended. Adjust the water amount used to get the right consistency - not too thick or too thin. Or just put in the blender and blend it till smooth
Heat the pan with little oil and round spread the batter in - produce a thin layer of pancake each time until the batter finish.
Put the coconut filling on the pancake and roll.

Coconut Filling
2 grated coconuts - white only
250 g gula apong/gula melaka
3 cups water

Put everything in a wok. Cook on medium fire till the sugar and the coconut work well together and the water dissolve.



Semalam... I prepared my long time dued - laksa sarawak. eemmmm... no one off their heads until they finished up their bowl . Opps! sekejapnya... macam sedappppppppp... First time had our bukak poser at home



Laksa Sarawak

kuah (soup)
100g laksa paste (I used hj manan's)
1 stalk lemon grass - crushed
prawns - medium size
200 ml santan (I use boxed santan)
salt to taste

Add the chicken stock with water to get amount desired. Add in laksa paste and lemon grass. Bring to boil. Add in santan and bring to boil with medium heat. Add in salt to taste and prawns and let it simmer for 15 minutes.
Ready to serve with all the condiments.


condiments
1 packet bee hoon (vercimili noodles)
1 pc chicken breast - boiled n tear into small pieces, keep the stock
corriander leaves
lime
taugeh - bean sprouts
omellete - rolled n sliced
dried prawn sambal


yang ni lom curah kuah lagi...



Sekian... hari2 rajin ku


Temberang Si Penyu
Quote:
Roylazim: Utk tekak sendiri mmg rajin
idderess: kita mak budak masih belajar, mana buleh jd cikgu...
Eryne: sama2 eryne, kalau ada masa mmg suker jjcm , kena carik la paste laksa sarawak, kat semenanjung x jumpa lagi, mungkin boleh minta tolong dr orang Sarawak utk dapatkan paste nih...
cek de sam: bawak bersabar cik CT...
mamasya: guna perencah yg ni tak susah sangat, main campak jer x yah tapis2... malas pun boleh
cak: bawak sabor cak woi... x yah jeles, bukan apa sangat pun ko tag akak cak? aduhaiiiiiii...
nabialishad: serupa tapi x sama... jauh dr rasa tomyam... hehehe. tungguuuuuuuuuuuuuuuuu...
zana: ko tak pesan pun mmg akak beli berpeket2... sekarang dah ada keluaran bumiputra lagi la seronok. tak guna dah cap burung layang2 tu...
zzzzz: kalau yg kena tapis tu paste cap burung layang2. hak ni x payah dah tapis2, lagipun nak masak tak makan masa lama. ni pun orang sarawak yang ajar - K Dee tu lah
MamaFaMi: Kamera trick tu Mama...
lynnhassan: bau semacam tu dtg dr rempah n daun ketumbar tu kan... dah masuk mulut hilang la bau semacam. mmg lain rasa makan di kuching ngan sini... udang kat sana besar lengan anak tu yang unik...
Tun: mmg ingat kali ni wat kalau ada rezeki nak wat open house nnt nak hidang laksa johor ngan laksa sarawak...
K Leen: waalaikumussalam... Cuba la... x rugi tau... dulu2 kita buat makan sensorang, tp lps blk dr Kuching yang lain dah pandai makan... baru seronok nak buat...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net