By: Sweet n Spicy

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 12-May-2007 15:42 Email | Share | Bookmark
LEMON ROSEMARY CHICKEN GRILLED

marinating the chicken
stuffed w lemon, potato, carrot n onion, pin-up w toothpick
 
out of the oven
 
bila nak ngap???
I've read very good feedbacks from Resipidotnet members Jeni, Yanti and others about this recipe that encouraged me to try. Since I woke up as early as 2.30 am on Saturday, I got ample time to do my market. So, we had this for dinner


This is the original version, I guess...
Quote:
LEMON ROSEMARRY CHICKEN GRILLED
Sumber : The Naked Chef (Jamie Oliver)
Kiriman : Rosyanti

1 ekor ayam sederhana besar
2 biji lemon
3 ulas bawang putih
2 sudu besar olive oil
20 gm Rosemarry Kering (kalau beli kat BWY RM0.90 jer,beli kat pasaraya..tu yg jadi sebotol RM7.00 lebih tu)

Cara:

Lemon direbus sehingga empuk..agak agak lembut gitu dalam 15 minit.
Tumbuk bawang putih dan rosemarry sehingga lumat
Gaulkan bahan yg ditumbuk tadi dengan olive oil dan campur sedikit garam.
Lemon tadi dicucuk cucuk dengan garfu..dan disumbat kedalam perut ayam
Lumurkan ayam tadi dengan bahan yg digaul tadi dan bakar didalam oven 180'c selama 1 jam atau sehingga masak.
Hidangkan..seekor ayam tu boleh bagi 4 mcm kat Kenny Rogers tu..makan dengan Coleslow pergghhh,,, tak caya cubalah..



waiting to be in the oven - marinated for hours


ready to eat

But I used this modified version done by Jeni. Emmm Yummylicious!!!
Quote:
LEMON ROSEMARRY CHICKEN GRILLED
Sumber : The Naked Chef (Jamie Oliver)
Diolah oleh Jeni

1 kg ayam
1 biji lemon
3 ulas bawang putih
2 sudu besar olive oil
Segenggam Rosemary Kering
1 sudu besar serbuk lada hitam
2 biji kentang dibelah 2
2 biji tomato
Baby carrots
1 biji bawang besar dibelah 4

Cara:

Lemon, kentang dan bawang putih direbus selama 15 minit.
Angkat dan tos.
Tumbuk bawang putih dan rosemary sehingga lumat.
Gaulkan bahan yg ditumbuk tadi dengan olive oil dan campur sedikit garam dan serbuk lada hitam.
Ambik sedikit bahan ini dan gaulkan dengan kentang, bawang besar, baby carrots dan tomato.
Lemon tadi dicucuk cucuk dengan garfu supaya jusnya nanti keluar dan disumbat ke dalam perut ayam.
Sumbatkan juga beberapa kentang, bawang dan baby carrot ke dalam ayam tadi.
Jeni cucuk lubang ayam tu dengan toothpick supaya tak terkeluar bahan2 tadi.
Lumurkan ayam tadi dengan bahan tumbuk tadi.
Susun kentang, tomato, bawang dan baby carrots dan bakar didalam oven 180'c selama 1 jam atau sehingga masak.
Hidangkan.. seekor ayam tu boleh bagi 4 mcm kat Kenny Rogers tu.. makan dengan Coleslow pergghhh,,, tak caya cubalah


Don't ask me whether it's Kenny Rogers like???? I'd never been there...


Temberang Si Penyu

Quote:
rinnchan: happy mother's day too... thanks rin... cepat cuba ek... mmg geram baca semuanya +ve responses
CK: thanks for visiting my 'kitchen' ni kira lepas geram
Zana: thanks... selamat hr ibu jugak utk u... meh ler makan
Hanieliza: ... ni nama dah dimelayukan ek... rosmari leman... kang datang lak si leman tu... nnt dah sehat semua kak liza buat la ek...
MamaFaMi: Betul la tu mama... ni dok baca semua +ve responses la ni kita tirguda... ni kira session lepas geram... Happy Mother's Day too...
Muza: Selamat hari ibu utk u jugak...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net