By: Sweet n Spicy

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Sunday, 6-May-2007 15:49 Email | Share | Bookmark
Bubur Som Som



300g tepung beras rice flour
125 ml pati santan thick coconut milk
1500 ml air water
1 tsp garam salt
3 tbsps gula sugar

Campurkan semua bahan dalam periok. Kacau sebati dan tenggek atas dapur dengan api perlahan. Sentiasa kacau sehingga likat dan pekat. Ada blup blup... Angkat dan terus masuk acuan dengan cepat. Sejukkan.
Makan ngan air gula
Mix all ingredients in a pot. Stir well and put on slow fire. Don't stop stirring until the mixture becomes thicken and presenting blup blup sound... Put off fire and quickly scoop into moulds. Let them cool.
Eat with sugar syrup.


Air Gula Sugar syrup
Masak gula merah atau gula melaka ngan air hingga didih dan pekat. Sejukkan.
Boil brown sugar or palm sugar with water till it becomes thicken. Cool it.

Temberang Si Penyu
Quote:
Muza: Roti tetap dihatikuuuuuuuu...
zana: ni petua orang2 jawa untuk pulih tenaga... tak tau la kat mana relevannya petua tu... kita ikut jer...
mummy jam: betul ka mummy? tapi di tempat kami mmg makan ngan air gula merah... cam ni kita pulak cuba makan ngan air gula putih...
Cak: kesian cak x buleh nampak gambar... lately ni photobucket buat hal la, susah sangat nak bukak. Hehehe... mmg kita wong jowo. Adat orang2 jawa, petua nak pulih tenaga ni, dibuat dan dijamu ngan bubur som som. Sebab tu lepas kenduri diorang akan buat bubur som som dan dijamu kepada jiran2, orang penanggah, ahli keluarga setelah bertungkus lumus membuat kerja... penat tak terkata masa tu... tu la kita kata, tak tau mana relevannya antara bubur som som ngan pulih tenaga ... kita wat ni pun ada sebab... badan letih semanjang... macam orang x cukup tido, tu yang buat saja teringat petua arwah emak, pastu mmg dah lama x buat pun paberet kita nih... buat banyak simpan dalam peti es... aduhhhhhhhhhhhhhhhh... nyaman...



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net